prawnik toruń adwokat toruń dziedziczenie spadku
Okiem prawnika – dziedziczenie spadku
12 kwietnia, 2017
biuro rachunkowe toruń prowadzenie ksiąg handlowych pełna księgowość
Czy praca w księgowości się opłaca?
15 kwietnia, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi problemami należałoby zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W naszym kraju notariusz zajmuje niesłychanie istotną pozycję, bo nie jest wyłącznie – jak to się powszechnie powiada – osobą wzbudzającą ufność, lecz także kimś, kto idealnie porusza się w arkanach prawa. Notariusz jest zatem funkcjonariuszem publicznym – podobnie jak mundurowy – oraz jego celem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze idzie się z konkretną sprawą i powinniśmy posiadać ze sobą wszelkie niezbędne papiery. Te, jakie będą przez niego przygotowane są traktowane jak dokumenty urzędowe oraz mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co zostało w nich ustanowione zyskuje ważność. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, iż do kancelarii notarialnej bezwarunkowo musimy wziąć, np. umowy bankowe, umowę o rozdzielności majątkowej czyli umowę wynajmu lokalu.

Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest podejmowanie decyzji odpowiednio z nakazami prawa, zgodnie z pozyskaną widzą oraz umiejętnościami. Absolutnie nie może stąd dojść do działania wbrew przepisom, kiedy rejent z premedytacją okłamuje swych Klientów stosując w praktyce liczne „uchybienia” oraz przeinaczenia. Każdego notariusza dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który rzetelnie określa to, jak między innymi notariusze muszą postępować.

Dokumenty, które opracowujemy we własnym zakresie, np. umowę podnajmu garażu, zaświadczenie o pełnomocnictwie albo pisma o dostarczeniu darowizny, nie są objęte wiążącym poświadczaniem przez rejenta. Najczęściej widnieje przy nich pieczęć notariusza, jeżeli zależy nam na tym, ażeby podnieść wagę oraz pewność określonego dokumentu. Ściślej mówiąc – nie ma takiego obowiązku, nie trzeba kłopotać się o następne pisma.

Rodzime prawo przewiduje też takie sytuacje, w których rejent jest zwyczajnie nieodzowny. Zaliczają się do nich akty, jakie bez jego pieczątki są uznawane za nieważne.

W dalszej części artykułu wskazane są niektóre spośród tych dokumentów:

Oświadczenia kupna i sprzedaży wszelakich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, terenów rolnych, działek wypoczynkowych etc.

Wręczenie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Małżeńska umowa majątkowa, mianowicie tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeżeli do podziału jest dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wyszczególnione powyżej dokumenty muszą mieć kategorycznie pieczątki oraz autograf notariusza. Pozostałe mówiąc w skrócie nie muszą mieć układu aktu notarialnego, można spisywać je w swobodny sposób. Dobrze jest mieć na uwadze, iż tylko umowy zawarte przed notariuszem naprawdę są zgodne z przepisami.

W przypadku kiedy mamy na uwadze spółki handlowe, to obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście notariusza, przykładowo zgromadzenie wspólników, formularze dotyczące majątku firmowego, dokumenty tyczące się podjęcia przez partnera dokładnej części udziałów.

Przygotowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczątką i podpisem notariusza podlega stosownym opłatom. Są one stosunkowo spore, jednakże zależą szczególnie od wartości obiektu umowy. Jeżeli ktokolwiek chce odstąpić nieruchomość wartą kilka milionów złotych, wtedy musi liczyć się ze sporymi sumami. Ostateczna taksa jest wyznaczona poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz i tak jest ona duża. Rejenci mówiąc w skrócie nie są zobowiązani do wdrażania największych cen, natomiast co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zmniejszenie. Do rejenta chodzimy zazwyczaj w niezwykle istotnych sprawach, czyli tych które potrzebują podpisania przez osobę trzecią albo zamierzamy przechować sporą ilość pieniędzy.

Czy istnieją poza tym jakieś wydatki prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi przyjąć za własną działalność honorarium, pamiętajmy, by spłacić podatek, m in. od darowizny i uregulować opłaty sądowe. Kwoty owe są przekazywane przez notariusza stosownemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na każdym dokumencie można starannie sprawdzić, co trzeba spłacić. Niezwykle często Klienci piszą do Kancelarii w Toruniu i zamierzają w mgnieniu oka uzyskać informacje dotyczące tego, ile co będzie kosztować. Jedynie w przypadku taksy notarialnej jest możliwość negocjacji sumy, bowiem na inne opłaty osoba pełniąca funkcję notariusza po prostu wcale nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Przede wszystkim – notariusze krótko mówiąc nie mogą podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w wypełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Rejent w ogóle nie może stąd zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (np. w zakupie domów) czy poradami w interesach.

Po drugie – nie może podejmować zatrudnienia bez akceptacji izby notarialnej, może to być jednak zawód pracownika uczelni, nauczyciela albo będącego powiązaniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą czasem może realizować swoje cele wielu notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) natomiast z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli planujesz wiedzieć więcej, kliknij w link po prawej stronie – Notariusz Toruń

Komentarze są wyłączone.