W poszukiwaniu genezy home stagingu udajemy się do USA. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, właścicielka korporacji, zajmującej się projektowaniem wnętrz. Teraz już to wiemy – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz nieustannie wypatrywała sposobów, które gwarantowałyby wzrost popularności oferowanych przez siebie nieruchomości wśród Klientów. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby starannie przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Kazała wykonać wszystkie potrzebne zabiegi remontowe, wysprzątać cały obszar i udekorować go w taki sposób, żeby Klient był oczarowany nieruchomością. Efekt? Nieruchomość została sprzedana znacznie szybciej, niż ktokolwiek mógłby myśleć. Jakie były tego przyczny? Wnioski Schwarz były takie, że przy rozjaśnieniu oraz optycznym powiększeniu mieszkania – pierwsze wrażenie prawdopodobnego klienta jest o wiele lepsze niż dawniej. Przez lata, Barbara Schwarz zyskiwała szacunek ekspertów od mieszkań w USA, a dziedzina zwana home stagingiem weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie z liczbami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu ponad milion osób, a z całą pewnością jest autorką szanowanych publikacji z tej dziedziny.
Przez lata home staging rozrastał się w USA i odnalazł się też w Wielkiej Brytanii, gdzie z reguły ludzie nazywają go property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki programowi „House Doctor”, którego gospodynią była Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy również dowiedzieli się, iż mogą sporo zyskać gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po właściwym zadbaniu o mieszkanie.
U nas home staging pojawił się już w tym stuleciu. Wynikało to z tego, iż nasi rodacy szukali na rynku pracy swojego miejsca i co za tym idzie powstał nowy, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, obserwujemy zwiększony popyt na tego typu usługi.
Przez 45 lat, home staging zmieniał się w zasadzie z dnia na dzień, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy działają na rynku lokali mieszkalnych. Barbara Schwarz zainicjowała konkretny szablon, ale korzystający z niego musieli odpowiadać na nowe warunki ulegającej przemianom mody.
W XXI wieku, home staging to nie są jedynie działania poprawiające wygląd domu. Home staging bowiem to najzwyczajniej w świecie pójście za podstawami idei marketingu, który opiera się – w myśl definicji opracowanej przez Philipa Kotlera, uznanego marketingowego eksperta – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Swoje trzy grosze mogą tu wtrącić specjaliści od PR, którzy mogą dla nas wykreować i opublikować ofertę, która przyciągnie uwagę ewentualnego kupca. Już w czasach wprowadzania na rynek nowatorskiej metody przez Barbarę Schwarz było wiadomo, że psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest kluczowa w procesie home stagingu, a oferta przyciągająca uwagę jest istotnym elementem, który dopiero może skłonić potencjalnego nabywcę do obejrzenia nieruchomości. W dobie powszechnego dostępu do internetu oraz otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem stron tematycznych, jak i gustów wielbicieli Facebooka. Należy pamiętać, że stworzenie odpowiednich zdjęć należy zaplanować już po dokładnym przygotowaniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?
Ewolucja modelu Schwarz
Kluczowe plany Barbary Schwarz mówiły nam, że dużo zyskamy, zwiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na rozmieszczenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i utrudniać wpadanie światła słonecznego. To ciekawe, jak dużo osób nie pamięta o odruchowych działaniach, jak np. posprzątanie walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być okropny zapach w lokalu – bez wątpienia odstraszy on Klienta.
Jeśli chcemy upewnić się, że proces home stagingu przyniesie odpowiednie efekty – lepiej zatrudnić ekspertów z biura nieruchomości, którzy zrobią wszystko co w ich mocy, aby nasza nieruchomość prezentowała się właściwie.
Więcej przeczytasz na naszej stronie internetowej – mieszkania.torun.pl