Sklep internetowy zaprojektowany przez WordPress
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn WWW na WordPress

WordPress oferuje sporo możliwości do tworzenia stron internetowych, ich projektowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa budowane są witryny, które można bez przeszkód rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja witryny internetowej na WordPressie była skuteczna, warto sięgnąć po różne narzędzia i wtyczki stworzone do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem niezwykle przydatnym do optymalizacji stron internetowych jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie w głównej mierze określa czas, którego wymaga przeglądarka, by w pełni wyświetlić stronę . Na podstawie danych Google wskazuje ocenę w skali od 0 do 100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niska ocena punktowa może wywołać jej obniżenie. To co przydatne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to kompletna analiza elementów, które wpływają na taki albo inny wynik. Dzięki temu wiadomo, które elementy wymagają zmian. Między innymi należy zmniejszać rozmiary obrazów, eliminować elementy blokujące renderowanie, usuwać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji stron na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, umieszczone w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest trochę bardziej rozszerzone, ze względu na podział na 5 kategorii. Pierwszą jest wydajność witryny. Określa witrynę internetową ze względu na jej działanie. Ocenia m.in. czas ładowania witryny, wskazuje niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do poprawy, by poprawić wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym obszarze ważne jest dopasowanie do użytkownika. Oceniane są między innymi opisy alternatywne, przystępność języka albo poprawna struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia opcje witryny internetowej pod względem działań użytkowników. Dla przykładu sprawdza możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, kwestie techniczne jak właściwe rozmiary pokazywanych obrazów albo właściwe użycie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia witrynę internetową też na podstawie SEO. Weryfikuje między innymi obecność opisów meta i atrybutu alt dołączanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie oceniać, czy witryna internetowa zawiera funkcję aplikacji offline i czy poprawnie działa w wersji uproszczonej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedoskonałości, które trzeba poprawić w kierunku optymalizacji witryny internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w odróżnieniu od Page Speed oraz Lighthouse koncentruje się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najważniejszej weryfikacji podlega czas ładowania witryny oraz metoda wyświetlania jej na komórkach. Test My Site tworzy ścisły raport pokazujący co należy zmienić. Między innymi odnajduje zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje też ulepszenia, które pomogą dopasować stronę do wymagań użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej z każdego miejsca. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google oferuje szeroki zakres narzędzi wskazujących istotne usprawnienia korzytnie oddziałujące na optymalizację witryny internetowej.

Wtyczki optymalizacji stron na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji stron internetowych na Wordpresie można wykorzystać też zaprojektowane w tym celu wtyczki. Korzystając z WordPressa uzyskuje się dostęp do darmowych i płatnych wtyczek, które posiadają sporo ciekawych dodatków, wzbogacających witryny internetowe. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają na celu wprowadzanie usprawnień, które oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki jest optymalizacja od strony kodów HTML oraz CSS. Poprzez tę wtyczkę usuwane są niepotrzebne znaki HTML. Za jej pomocą możliwa jest też optymalizacja obrazów i czcionek. Poza tym wtyczka Autoptimize przenosi skrypty do stopki, w ten sposób pomniejsza czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, która analizuje strony, podstrony, wpisy itp. pod względem poprawności elementów SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta danych czy parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje dobrze wykonane elementy oraz te, które należy poprawić w treści, by uzyskać jak najwyższe rezultaty optymalizacji witryny internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas wyświetlania witryny. Za pomocą dodawanych reguł poprawia wydajność witryny co sprawia, że wyświetla się ona znacznie szybciej. Kieruje budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej czyszczeniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. W ten sposób przeglądarka zapisuje statyczne pliki podczas pierwszego włączenia strony, a przy następnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.