DJ konferansjer na wesele Toruń – idealny przewodnik zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i używać osobistego e-podpisu?

Procedura założenia osobistego e-podpisu nie jest mocno trudna. Właściwie w kilku prostych krokach da się uzyskać osobisty osobisty e-podpis, wskazany tylko jednej osobie. W jaki sposób uzyskać własny osobisty e-podpis? Należy zamówić komplet składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a za tym zainstalować oprogramowanie w wybranym komputerze. Ostatecznym krokiem jest potwierdzenie tożsamości w siedzibie sklepu. Spotkanie jest niezbędne do zamówienia własnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, ponieważ to za sprawą spotkania firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, niepodająca się za nikogo innego, osoba będzie używała podpisu.

Kiedy wszystkie kroki będą dokończone z podpisu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wskazany czas. Termin ważności da się wybrać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy oczekujemy elektronicznego podpisu  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie można przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis i wciąż korzystać z niego bez trudu. By móc bezpiecznie używać certyfikatu kwalifikowanego koniecznych jest kilka elementów, które decydują o odpowiednim nanoszeniu podpisu.

Z jakich elementów składa się bezpieczny indywidualny certyfikat kwalifikowany?

Głównym sprzętem, którego potrzeba, by móc używać osobistego e-podpisu jest komplet nabyty w sklepie producenta albo jego partnerów. Przeważnie w takim zestawie znajdują się: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze osobistego e-podpisu, kryptograficzna karta oraz token albo czytnik.

Ponadto do każdego osobistego e-podpisu dodane są 2 różne kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do prawidłowego używania osobistego e-podpisu. Kod PIN konieczny będzie za każdym razem przy sygnowaniu dokumentów, z kolei kod PUK to ochrona w sytuacji kiedy wprowadzony kod PIN był po raz trzeci wpisany nieprawidłowo i tym samym e-podpis został zablokowany. Dobry kod PIN nadawany przy indywidualnych e-podpisach w sumie zawiera od 6 do 8 cyfr. To całkowicie ważne, aby trzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN da się zmienić.

Mając tak samo czytnik albo token oraz numer PIN, można sygnować pliki, z uwagi na to oddawanie ich w niepowołane ręce może sposowdować pojawienie się kłopotów. To dlatego, że osobisty e-podpis ma równą moc prawną, co własnoręczny podpis. W sytuacji utraty jakiegoś z części zestawu do wstawiania osobistego e-podpisu, należy natychmiast powiadomić centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, by nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj podstawą, ze względu na to należy wykazać dużą ostrożność.

W jaki sposób można podpisać elektroniczny dokument?

Używanie osobistego e-podpisu nie należy do skomplikowanych czynności. Posiadanie indywidualnego elektronicznego podpisu umożliwia podpisywanie plików w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w kilku programach: świetnie zintegrowany jest m.in. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować przez aplikację do ich czytania: Adobe Reader. Należy tylko otworzyć odpowiedni dokument i znaleźć wariant wśród wgranych certyfikatów. Trzeba wskazać swój własny elektroniczny podpis kwalifikowany, a następnie ocenić, czy jest on poprawny. Kiedy wszystko jest gotowe trzeba zatwierdzić wprowadzone dane, przy tym wybierając folder zapisu. Po tych czynnościach konieczny będzie numer PIN, którym zostanie potwierdzone wprowadzenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak wygląda poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument jest odpowiednio podpisany da się łatwo sprawdzić przez oprogramowanie albo przez czytnik plików PDF. To za sprawą możliwości sprawdzania danych o autorze. Program pokazuje zawarte informacje na temat podpisu oraz człowieka, który podpisał dokument. By prawidłowo podpisać dokument elektroniczny, należy postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach oprogramowania muszą znajdować się dostępne narzędzia, w tym opcje połączone z certyfikatami kwalifikowanymi. Wystarczy wśród znanych systemowi certyfikatów odnaleźć własny, po czym ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, trzeba wybrać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje działania przez wpisanie prawidłowego numeru PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany prawdziwym podpisem .

Należy pamiętać o tym, że osobisty e-podpis ma równą moc prawną, co odręczny podpis. Ze względu na to, należy sygnować tylko takie pliki, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, kiedy są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego

By wskazać cenę indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, należy ustalić, jak będziemy korzystać oraz jak długi okres czasu będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu warto wskazać, jakim sprzętem planujemy się posługiwać – to znaczy, które elementy będzie zawierał wybrany komplet obok tylko programu sterującego podpisem – a także jego termin ważności. Osobisty certyfikat kwalifikowany da się wykupić na rok, dwa lub trzy lata. Ponadto na cenę osobistego e-podpisu wpływ mają dodatki. Kiedy planujemy posiadać obsługę wprowadzenia programu przez firmę sprzedającą albo zyskać dodatkowe usługi, np. usługę znaczników czasu, określającą dokładny moment sygnowania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że cena certyfikatu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.