DJ konferansjer na wesele Toruń – idealny przewodnik zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć i korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Procedura osiągnięcia podpisu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. W paru prostych krokach da się uzyskać własny podpis kwalifikowany, przepisany tylko i wyłącznie jednej osobie. Jak uzyskać własny podpis kwalifikowany? Potrzeba tylko kupić komplet składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a w następnej kolejności podłączyć program w wybranym komputerze. Ostatnim krokiem jest zatwierdzenie tożsamości nabywcy w punkcie partnerskim. To jest wymagane do zamówienia swojego podpisu elektronicznego, ponieważ to poprzez spotkanie firma rozprowadzająca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodająca się za kogoś innego, osoba będzie korzystała z podpisu kwalifikowanego.

Gdy kolejne formalności będą dokończone z własnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego można korzystać bez ograniczeń na zatwierdzony okres. Data ważności da się wskazać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy potrzebujemy podpisu  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie można odnowić indywidualny podpis i ciągle używać go bez przeszkód. By móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego podpisu niezbędnych będzie parę elementów, decydujących o poprawnym nanoszeniu podpisu.

Czym jest bezpieczny własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Głównym narzędziem, jaki trzeba mieć, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest komplet zakupiony w sklepie producenta lub jego partnerów. Z reguły w skład takiego zestawu wchodzą: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i czytnik lub token.

Co więcej do podpisu kwalifikowanego dodane są dwa różne kody PIN oraz PUK. Są one potrzebne do poprawnego stosowania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie za każdym razem przy podpisywaniu plików, natomiast kod PUK stanowi ochrona w razie gdyby dodany kod PIN został trzy razy wpisany z błędem i w ten sposób e-podpis był zablokowany. Prawidłowy kod PIN używany przy osobistych certyfikatach kwalifikowanych zazwyczaj zawiera 6 lub 8 cyfr. To niezwykle istotne, by zachować kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN da się zaktualizować.

Posiadając zarówno czytnik albo token i PIN, to wystarcza, by sygnować dokumenty, dlatego oddawanie ich komuś innemy może sposowdować pojawienie się problemów. Powodem tego jest to, że podpis kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co własnoręczny podpis. W przypadku straty jednego z komponentów do zostawiania podpisu kwalifikowanego, powinno się natychmiast poinformować centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę dezaktywowania podpisu, żeby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tu fundamentem, z uwagi na to powinno się wykazać szczególną ostrożność.

Jak mogę podpisać elektroniczny plik?

Używanie podpisu kwalifikowanego nie należy do trudnych czynności. Korzystanie z własnego podpisu pozwala na podpisywanie plików w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na składanie podpisu w paru programach: dobrze dopasowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować poprzez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Należy tylko otworzyć właściwy plik i odszukać wariant wśród dostępnych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny podpis kwalifikowany, a potem sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Kiedy wszystko jest gotowe należy zapisać wprowadzone informacje, jednocześnie wskazując docelowy folder zapisu. W tym momencie potrzebny będzie PIN, jakim będzie potwierdzone złożenie podpisu. Po zapisaniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany plik?

To, czy plik jest właściwie podpisany da się bez problemu zobaczyć poprzez program lub poprzez aplikację do odczytu plików PDF. Wszystko dzięki możliwości odczytu danych o autorze. Program wskazuje zawarte informacje na temat e-podpisu i osoby, która podpisała plik. By poprawnie sygnować plik elektroniczny, powinno się postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach programu muszą pojawić się łatwo dostępne narzędzia, także opcje związane bezpośrednio z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Należy wśród wprowadzonych certyfikatów wskazać własny, a potem zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje czynności poprzez wprowadzenie poprawnego kodu PIN. Od tego momentu plik jest podpisany prawdziwym elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Należy mieć na uwadze, że podpis kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. Z tego powodu, powinno się sygnować tylko takie dokumenty, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, gdy są to dokumenty wymieniane z kontrahentem.

Koszt indywidualnego podpisu elektronicznego

By przedstawić koszt indywidualnego podpisu elektronicznego, powinno się pomyśleć, w jaki sposób i jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu warto określić, którym sprzętem planujemy się posługiwać – to znaczy, które elementy będzie zawierał nasz komplet obok samego programu sterującego podpisem – a także jego termin ważności. Indywidualny elektroniczny certyfikat kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na koszt podpisu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Gdy planujemy mieć obsługę wgrania programu przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, określającą dokładny moment podpisania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że cena e-podpisu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.