Beton dekoracyjny stemplowany
Beton dekoracyjny stemplowany – idealny materiał
14 stycznia, 2018
Wynajem autokarow Torun autobusy wycieczkowe do wynajecia
Wynajem autobusów wycieczkowych – jak zorganizować wycieczkę szkolną
28 maja, 2018

W Polsce bycie notariuszem należy do bardzo prestiżowych zawodów, bo bynajmniej nie jest tylko – jak to się popularnie zwykło mówić – jednostką, której mogą zaufać członkowie naszego społeczeństwa, ale przy tym kimś, kto znakomicie odnajduje się w skomplikowanych paragrafach. Przedstawiciel notarialny musi przez cały czas mieć na oku sprawy swoich Klientów i troszczyć się o nich w każdej powierzonej mu kwestii. Pierwsze pytanie – które sprawy zawierzymy kancelarii notarialnej i co z kosztami? Zapraszamy na krótką analizę.

Notariusz w Polsce – historia

Zacznijmy od krótkiej notki historycznej. Jak wynika z legendy – notariat w Polsce miał pojawić się w XII wieku, czego mają dowodzić nadania królewskie z okresu Bolesława Krzywoustego. Za to potwierdzony w 100% jest fakt, kiedy to papież Marcin IV podjął decyzję upełnomacniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do desygnowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy rozpowszechniony polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został przygotowany przez notariusza Budzisława, zatrudnionego w kancelarii arcybiskupiej. Kolejne dokumenty zaczęły się pojawiać ustawicznie po 1309 r. Notariat polski rozrastał się zwłaszcza w XIV wieku, kiedy to Polska prowadziła z Krzyżakami pertraktacje obligujące do przygotowania wiarygodnych dokumentów i innych zaświadczeń notarialnych. W tym też czasie zaczęły funkcjonować statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

W ciągu kolejnych kilkuset lat notariat znacząco rozkwitł, a kluczową funkcję miał także podczas zaborów, czyli w czasie 123 lat, gdy nie istniało państwo polskie – notariusz stał się wtedy osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską i kulturą kupiectwa.

Po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, musiało upłynąć piętnaście lat zanim wyklarowało się Polskie prawo o notariacie. Zaczęto je stosować w kolejnym roku, lecz II wojna światowa i czasy próby odbudowy po wojnie dostatecznie tłumiły entuzjazm, związany z rozkwitem działań notariuszy. W czasach PRL, notariusze stali się urzędnikami państwowymi, obciążanymi przez lata kolejnymi obowiązkami, jak np. uzupełnianie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko odmieniło się 14 lutego 1991 roku, w momencie, w którym polski Sejm RP podjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Ustawicznie aktualizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – odnosi się do pracowników kancelarii notarialnych, których obecnie nad Wisłą będzie ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – kogo wybrać i co załatwimy?

Doświadczony notariusz idzie ramię w ramię ze skodyfikowanym prawem, ale przede wszystkim, troszczy się o najwyższe dobro Kontrahentów kancelarii.

Notariusz jest funkcjonariuszem publicznym, którego najważniejszym celem będzie zabezpieczanie interesów prawnych każdego Zleceniodawcy , dlatego też w czasie realizacji powierzonego zadania musi być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Pracownik notarialny to też człowiek, któremu Zleceniodawcy powierzają własne sekrety oraz kłopoty , zatem jedną z najważniejszych cech, którą gwarantuje dobra kancelaria notarialna jest pełna dyskrecja.

Może jest to oczywiste, lecz opłaca się dowiedzieć, czy pracownik kancelarii notarialnej, któremu chcemy zlecić istotne dla Was sprawy, ma stale pomnażaną, fachową wiedzę. Zbadajmy też, czy kancelaria notarialna może zapewnić Wam zabezpieczenie każdej transakcji. Ważnym atutem stałby się z pewnością depozyt notarialny, w którym ze spokojem zostawimy istotne dokumenty, pieniądze oraz papiery wartościowe.

Teraz czas na bardzo istotną sprawę. Jakie czynności notarialne załatwią Państwo w renomowanej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna a kwestia mieszkania

Bardzo często natrafiamy na to pytanie – jakie są wymagane dokumenty oraz jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Będzie to niezbędny etap, ponieważ przeniesienie własności nieruchomości bez zachowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.

Znacznie więcej różnorakich certyfikatów winien do kancelarii notarialnej przysłać ten, kto pozbywa się miejsca zamieszkania. Gdy mówimy o kupującym, będzie to dosyć krótka lista, gdzie znajdziemy pieniądze, dokument tożsamości, NIP i jeśli jest taka potrzeba zaświadczenia z banku, dokumentujące wysokość kredytu, przeznaczonego na zakup nieruchomości.

Gdy mówimy o sprzedającym – jest tego dużo, toteż najzwyczajniej w świecie wypytajmy o wszystko pracownika kancelarii. Wyjaśnienie Wam, jakie dokumenty powinniście dostarczyć powinno być jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobi. Do najważniejszych dokumentów zaliczamy: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz ma obowiązek sporządzić akty i dokumenty tak, aby były one jasne i zrozumiałe dla analizowanych stron. Dopilnowanie, żeby wszelkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były zgodne z rzeczywistością to dla wszystkich powinno być jasne i klarowne.

Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/

Komentarze są wyłączone.