Księgowość skupia się na chronologicznym prowadzeniu ksiąg rachunkowych na postawie dokumentów księgowych. Posługując się wpisami do ksiąg rachunkowych przedsiębiorca w łatwy sposób skontroluje finanse. Gromadzone są tam wszelkie wydarzenia finansowe działalności czego bazą są faktur i rachunków. Zapis wydarzeń gospodarczych w księgowości daje pogląd na inwestycje, zakupy, sprzedaż, wypłaty pracowników, podatków albo pozostałych działań finansowych.
W odróżnieniu rachunkowość zawiera nie tylko zadania z zakresu księgowości. W rachunkowość wchodzą także ewidencja, kalkulacja, planowanie i analiza kosztów i finansowa sprawozdawczość, więc szersze informacje na temat finansów działalności.
Zadania księgowej wybiegają poza tworzenie rachunkowych ksiąg. Co więcej księgowe w biurach rachunkowych podejmują się tworzenia zestawień obrotów i sald, oceny aktywów i pasywów czy segregacji i katalogowania dokumentów działalności. Za sprawą księgowej, działalność ma opiekę nad poprawnością wyliczeń z klientami, pełną ewidencję zdarzeń finansowych i weryfikację dokumentów. Biuro rachunkowe sporządza konieczne finansowe sprawozdania, a także przesyła firmowe deklaracje ZUS oraz podatkowe deklaracje.
Jak biuro rachunkowe prowadzi księgowość
Księgowe mają możliwość prowadzenia księgowości kilkoma metodami w zależności od charakteru, wielkości, formy oraz sposobu działania organizacji. Biura rachunkowe zwykle podpowiadają przedsiębiorcom wybrać najlepszą dla nich działalności formę prowadzenia ksiąg zgodnie z prawem.
Pełna księgowość
Pierwszym z nich jest pełna księgowość (księga handlowa), jaką ustanawiają zasady dostępne w ustawie . Za terminem księgi handlowej znajduje się najszerzej rozbudowana forma rozrachunkowa. Jej celem jest wskazanie w jasny sposób finansowej sytuacji działalności – jej rentowności, gospodarności oraz finansowej płynności.
Według przepisów ustawy o rachunkowości, pełne księgi rachunkowe muszą mieć:
Jednostki niewspomniane wyżej, jeśli uzyskują na realizację zleconych zadań dotacje lub subwencje z budżetu, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych – od rozpoczętego roku obrotowego, w jakim subwencje zostały im przydzielone.
KPiR – książka przychodów i rozchodów księga podatkowa
Innym sposobem prowadzenia księgowości jest księgowość uproszczona w postaci KPiR, czyli książki przychodów i rozchodów . Księgowa dodaje tam wpisy przychodów i rozchodów, a na ich podstawie biuro rachunkowe może ustalić kwotę dochodu, który podlega opodatkowaniu. Podstawą regulującą reguły tworzenia Książki Przychodów i Rozchodów jest właściwe Rozporządzenie Ministra Finansów. W prostej księgowości koszty mają obowiązek mieć notatki, jakie z nich są, a jakie nie są kosztami uzyskania przychodu. Oprócz tego każdego miesiąca trzeba tworzyć zestawienie dochodów, kosztów i przychodów z podziałem na zwolnienia podatkowe. Potrzebna jest również ewidencja środków trwałych, pracowników i zapis dochodów zwolnionych z podatku z poprzednich lat. Niepotrzebne są ewidencja pieniężnych operacji np. wyciągów bankowych.
Księgę przychodów i rozchodów muszą posiadać osoby fizyczne i ich spółki, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie, kiedy przychód wcześniejszego roku obrotowego nie przekracza 2.000.000 euro w polskiej walucie.
Ryczałt
Następnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany, a więc uproszczona forma podatkowa, jakiej stawki wynoszą między 2% a 17%. W rozliczeniu podatkowym nie dodaje się kosztów z tytułu uzyskania przychodów. Dlatego też firma nie musi prowadzić Księgi handlowej ani KPiR. Zamiast tego wymagane jest tworzenie wykazu przychodów i listy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia – jeżeli je posiada.
Z ryczałtu mogą skorzystać:
Wytycznymi jest to, by przychody w poprzednim roku obrotowym nie przewyższyły limitu 2 mln euro, obliczonego według średniego kursu euro ustalanego przez NBP na pierwszy roboczy dzień października w poprzednim roku.