Kubek termiczny dla kogo najlepszy - jaki kubek wybrać
Kubek termiczny najlepszy dla Ciebie
14 października, 2022
Maszyny pakujące - niezawodne systemy pakowania kartoniarki i inne maszyny
Systemy maszyn pakujących czyli niezawodne systemy w produkcji
29 listopada, 2022

Rola księgowej w działalności

Prowadzenie księgowości w firmie a rola księgowej

Księgowość skupia się na chronologicznym prowadzeniu ksiąg rachunkowych na postawie dokumentów księgowych. Posługując się wpisami do ksiąg rachunkowych przedsiębiorca w łatwy sposób skontroluje finanse. Gromadzone są tam wszelkie wydarzenia finansowe działalności czego bazą są faktur i rachunków. Zapis wydarzeń gospodarczych w księgowości daje pogląd na inwestycje, zakupy, sprzedaż, wypłaty pracowników, podatków albo pozostałych działań finansowych.

W odróżnieniu rachunkowość zawiera nie tylko zadania z zakresu księgowości. W rachunkowość wchodzą także ewidencja, kalkulacja, planowanie i analiza kosztów i finansowa sprawozdawczość, więc szersze informacje na temat finansów działalności.

Zadania księgowej wybiegają poza tworzenie rachunkowych ksiąg. Co więcej księgowe w biurach rachunkowych podejmują się tworzenia zestawień obrotów i sald, oceny aktywów i pasywów czy segregacji i katalogowania dokumentów działalności. Za sprawą księgowej, działalność ma opiekę nad poprawnością wyliczeń z klientami, pełną ewidencję zdarzeń finansowych i weryfikację dokumentów. Biuro rachunkowe sporządza konieczne finansowe sprawozdania, a także przesyła firmowe deklaracje ZUS oraz podatkowe deklaracje.

Jak biuro rachunkowe prowadzi księgowość

Księgowe mają możliwość prowadzenia księgowości kilkoma metodami w zależności od charakteru, wielkości, formy oraz sposobu działania organizacji.  Biura rachunkowe zwykle podpowiadają przedsiębiorcom wybrać najlepszą dla nich działalności formę prowadzenia ksiąg zgodnie z prawem.

Pełna księgowość

Pierwszym z nich jest pełna księgowość (księga handlowa), jaką ustanawiają zasady dostępne w ustawie . Za terminem księgi handlowej znajduje się najszerzej rozbudowana forma rozrachunkowa. Jej celem jest wskazanie w jasny sposób finansowej sytuacji działalności – jej rentowności, gospodarności oraz finansowej płynności.

Według przepisów ustawy o rachunkowości, pełne księgi rachunkowe muszą mieć:

  • spółki handlowe – kapitałowe, osobowe i w organizacji;
  • osoby fizyczne, spółki cywilne, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie, o ile we wcześniejszym roku obrachunkowym ich przychody netto ze sprzedaży wynosiły co najmniej 2.000.000 euro w w przeliczeniu na złotówki;
  • jednostki organizacyjne funkcjonujące na podstawie bankowego prawa, przepisów związanych z papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przepisów o działalności reasekuracyjnej i ubezpieczeniowej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu emerytalnych funduszy, nie zważając na wysokość przychodów;
  • województwa, powiaty, gminy oraz ich związki;
  • jednostki organizacyjne bez prawnej, ale tworzące przychód;
  • stowarzyszenia i fundacje, nawet jeżeli ich jedynym przychodem są tylko członkowskie składki;
  • polskie oddziały oraz przedstawiciele działalności z zagranicy.

Jednostki niewspomniane wyżej, jeśli uzyskują na realizację zleconych zadań dotacje lub subwencje z budżetu, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych – od rozpoczętego roku obrotowego, w jakim subwencje zostały im przydzielone.

KPiR – książka przychodów i rozchodów księga podatkowa

Innym sposobem prowadzenia księgowości jest księgowość uproszczona w postaci KPiR, czyli książki przychodów i rozchodów . Księgowa dodaje tam wpisy przychodów i rozchodów, a na ich podstawie biuro rachunkowe może ustalić kwotę dochodu, który podlega opodatkowaniu. Podstawą regulującą reguły tworzenia Książki Przychodów i Rozchodów jest właściwe Rozporządzenie Ministra Finansów. W prostej księgowości koszty mają obowiązek mieć notatki, jakie z nich są, a jakie nie są kosztami uzyskania przychodu. Oprócz tego każdego miesiąca trzeba tworzyć zestawienie dochodów, kosztów i przychodów z podziałem na zwolnienia podatkowe. Potrzebna jest również ewidencja środków trwałych, pracowników i zapis dochodów zwolnionych z podatku z poprzednich lat. Niepotrzebne są ewidencja pieniężnych operacji np. wyciągów bankowych.

Księgę przychodów i rozchodów muszą posiadać osoby fizyczne i ich spółki, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie, kiedy przychód wcześniejszego roku obrotowego nie przekracza 2.000.000 euro w polskiej walucie.

Ryczałt

Następnym sposobem jest ryczałt ewidencjonowany, a więc uproszczona forma podatkowa, jakiej stawki wynoszą między 2% a 17%. W rozliczeniu podatkowym nie dodaje się kosztów z tytułu uzyskania przychodów. Dlatego też firma nie musi prowadzić Księgi handlowej ani KPiR. Zamiast tego wymagane jest tworzenie wykazu przychodów i listy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia – jeżeli je posiada.

Z ryczałtu mogą skorzystać:

  • osoby fizyczne zyskujące przychody z działalności gospodarczej
  • przedsiębiorstwa uzyskane drogą spadku
  • spółki cywilne, o ile jedynie wspólnikami są osoby fizyczne
  • spółki cywilne osób fizycznych oraz przedsiębiorstw pozyskanych drogą spadku
  • spółki jawne, o ile jedynie wspólnikami są osoby fizyczne

Wytycznymi jest to, by przychody w poprzednim roku obrotowym nie przewyższyły limitu 2 mln euro, obliczonego według średniego kursu euro ustalanego przez NBP na pierwszy roboczy dzień października w poprzednim roku.

Komentarze są wyłączone.