Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – profesjonalna obsługa wesela
9 grudnia, 2020

Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Internet oferuje ciągle ogromną ilość możliwości, po przez niego możemy wykonać wiele spraw, też w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie używać dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia do tej pory stosowanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go całkowicie, dla znacznej ilości przedsiębiorców stosowanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych często łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Użycie elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, jaki dotychczas każdy musiał przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można wypełnić bez wychodzenia z domu.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Na początek należy zauważyć, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek pomyśleć, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS i CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma jednak większe zastosowanie, za sprawą czego spora część przedsiębiorców go wybiera. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować także np. e-malie, umowy lub transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, natomiast za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość niewielkich, dzieląc kwotę na cały okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala także sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować oraz wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty na odległość lub brać udział w przetargach i aukcjach online. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć elektroniczny podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie popularnych jest certyfikat kwalifikowany Eurocert. Aby zdobyć podpis elektroniczny należy zakupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam użyteczny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko za sprawą tego certyfikat kwalifikowany zostanie aktywny oraz dobry do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać podpisu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować większego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z dostępnymi możliwościami formatu.

Choć elektroniczny podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami albo innymi prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.